Verhuistips

Prijzen vergelijken van verhuizers in jouw regio? Vraag nu gratis offertes aan!
06-11-2014 - door Valine

Onderscheiden doet verleiden: de kunst van verkoopstyling

Stel je wilt je huis verkopen. De tijd dat de kopers zonder te kijken een bod uitbrachten op een huis is op een enkele uitzondering na voorbij. De koper is kritisch. Een potentiële koper kan flink afknappen op de rode keuken die jij met zorg hebt uitgekozen. Of een kijker vindt de uitstraling van het huis donker en gedateerd en vreest daarom dat ook het onderhoud achterstallig is. Op een positieve, aantrekkelijke manier opvallen is daarom erg belangrijk.

Wanneer je jouw huis te koop gaat zetten, moet je huis zowel van binnen als van buiten schoon en fris, opgeruimd en neutraal gepresenteerd zijn. De koper moet immers jouw huis kopen, niet jouw thuis! Door een goede eerste indruk te maken blijft juist jouw huis hangen in de gedachten van de kijkers. Die indruk kun je bieden door verkoopstyling toe te passen.

verkoopstyling

Met het oog van de koper

Verkoopstyling heeft tot doel het huis zo snel mogelijk te verkopen tegen de best mogelijke verkoopprijs. Tegenwoordig zoeken vrijwel de meeste huizenkopers online naar hun droomhuis.

Wist je dat iemand binnen 15 seconden heeft bepaald of hij een bepaald huis interessant genoeg vindt?

Dat is precies de reden dat de foto’s van juist jouw huis moeten opvallen om de kijkers te lokken. Een verkoopstyliste kijkt met een objectieve blik naar jouw inrichting en weet snel de sterke punten van het huis naar voren te halen. Zelfs kleine ingrepen maken de ruimtes al snel fris en licht en door de neutrale en sfeervolle inrichting ziet de kijker zich in jouw huis wonen.

Verkoopstyling vs Interieurstyling

Verkoopstyling hoeft niet ingrijpend of duur te zijn. Met aanpassingen zoals het verplaatsen van meubilair of het plaatsen van sfeervolle accessoires, wordt een interieur zó aangepast dat het direct de interesse van de potentiële koper wekt. Verkoopstyling is dan ook iets heel anders dan interieurstyling, dat geheel gericht is op de persoonlijke smaak en wens van de bewoner van het huis. Bij verkoopstyling draait alles om een neutrale, ‘showroom-achtige’ inrichting, die zoveel mogelijk mensen aanspreekt.

Verkoopstyling: (N)iets voor mij?

Jarenlang heb je tevreden in je heerlijke huis gewoond en je zou verwachten dat iedere kijker direct ziet hoe fijn je huis is. Niets is echter minder waar. Objectief naar je eigen huis kijken is lastig en veel mensen hebben een blinde vlek voor hun persoonlijke verzamelingen. Veel kijkers kunnen niet door de rondslingerende kranten, fel behang op de muur of vakantiekiekjes heen kijken. Dit biedt een rommelige indruk en leidt af. Mensen zien meer dan je denkt!

Doen dus: een deskundige erbij halen. Verkoopstyling is in elk type woning mogelijk, variërend van kleine aanpassingen (uitpuilende boekenkasten uitruimen) tot advies over grotere klussen (knalrode muren overschilderen). Vergeet niet: het (moeten!) verlagen van de verkoopprijs kost je heel wat meer.

‘Doe-het-zelf-verkoopstyling’

Gelukkig kun je zelf ook veel doen om je huis verkoopklaar te maken. Maar waar begin je? Hieronder een vijftal handige tips.

  • Ruimte, licht en sfeer, daar gaat het om bij het presenteren van je huis. De koper zoekt een ruim huis waar al zijn spullen in passen. Begin daarom alvast met selecteren van spullen die je de komende tijd niet meer nodig hebt of die naar de Kringloop kunnen. 
  • Maak de kamers en zeker badkamer en keuken (-kastjes) grondig en blinkend schoon. Vieze vlekken op het aanrecht of spinnenwebben in hoekjes geven geen fraaie uitstraling en laten de kijker zich afvragen wat er nog meer aan het onderhoud schort.
  • Teveel meubilair maakt een woonkamer kleiner. Kijk of het mogelijk is een meubelstuk te verplaatsen of te verwijderen. Laat bij bezichtigingen alle gordijnen en zonweringen open, hierdoor valt het licht naar binnen en kan de blik naar buiten.
  • Haal voorwerpen kleiner dan een voetbal zoveel mogelijk uit zicht of berg ze vast op. Laat ook zo weinig mogelijk spullen op het aanrecht, de grond of de trap staan. Dit geldt van de hondenmand, de krantenbak en kruidenpotjes tot de schoenen in de hal.
  • Vergeet ook de buitenruimte niet. Zorg dat je stoep geveegd is en ontdaan van groenaanslag, het huisnummer goed zichtbaar en alle ramen gezeemd. Laat geen fietsen of kliko’s voor de deur staan, dan kunnen mensen denken dat die grote schuur toch te klein is…

Hiermee kun je al goed aan de slag. Maar dan ben je er nog niet, want hoe maak je van de kijker een koper? Laat de sterke punten van je huis eruit knallen, je krijgt immers maar één kans. Wil jij ook je huis met een flinke voorsprong verkopen? Meer info op www.12style.nl voor raad en daad.

Reactie (0)

Reageer