De verhuisfouten top 10 – deel 2

Dit is deel 2 van de verhuisfouten top 10. Heb je deel 1 gemist, klik dan hier voor verhuisfouten nummers 6 t/m 10.

verhuisfouten

Bewerking van foto van Bigstock

Verhuisfout #5: Geen parkeerplaats vrijhouden

Het spreekt eigenlijk voor zich dat er bij een verhuizing ruimte moet zijn voor de verhuiswagen en een eventuele verhuislift. Toch schiet het regelen hiervan er in alle drukte vaak bij in. Jan Schut Verhuizingen is hier al meerdere keren tegenaan gelopen en uiteraard zorgt dit voor extra stress en vertraging tijdens de verhuisdag. Zorg er dus altijd voor dat er zowel voor je oude als je nieuwe huis voldoende parkeerruimte aanwezig is. Controleer ook of beide huizen bereikbaar zijn voor een grote vrachtwagen en dat ze niet door te smalle straatjes hoeven te rijden. Zijn er wel smalle straatjes? Laat het verhuisbedrijf dan van tevoren weten hoe ze jouw huis het beste kunnen bereiken.

Verhuisfout #4: Verkeerd inschatten van de hoeveelheid werk

Als je besluit een verhuisbedrijf in te schakelen, is het belangrijk om de hoeveelheid werk van te voren goed af te stemmen met de verhuizers. Het komt voor dat mensen de hoeveelheid werk te hoog inschatten, door bijvoorbeeld zelf een lijstje op internet in te vullen. Hierdoor wordt het totale volume vaak te hoog ingeschat, waardoor je als klant te veel betaalt. Het tegenovergestelde komt ook vaak voor: de bewoners huren het verhuisbedrijf alleen in voor een klein deel van de verhuizing en onderschatten hoeveel spullen er dan nog overblijven.

Hanzestad Verhuizers legt uit: “Het komt regelmatig voor dat wij voor een klein deel van de verhuizing worden ingeschakeld; bijvoorbeeld alleen de grote zware meubelen. Vaak moet op de verhuisdag ook nog de rest van de inboedel verhuizen. Dan is het heel vervelend als de verhuizers dit niet mee willen nemen. Uiteraard kan het tegen betaling wel, maar licht dan vooraf het verhuisbedrijf in, zodat hij zijn planning kan aanpassen.”

Foto van Bigstock

Verhuisfout #3: Te laat beginnen met inpakken

Het spreekt eigenlijk voor zich dat het inpakken van spullen de grootste klus is bij het voorbereiden van een verhuizing. Toch beginnen veel mensen hier te laat mee. Een verhuizer van Pot Verhuizingen geeft aan: “Veel mensen maken de fout om het uitzoeken wat er wel of niet meegaat en het inpakken zelf op het zelfde moment te doen. Omdat het uitzoeken van wat er meegaat veel meer tijd kost dan het inpakken zelf, komen klanten vaak in tijdsnood. De tip is om het uitzoeken in een vroeger stadium te doen. Wanneer er dan daadwerkelijk ingepakt gaat worden neemt dit veel minder tijd in beslag.” 

Ook Verhuisbedrijf Waaijenberg geeft aan dat veel mensen te laat beginnen met inpakken: “Klanten houden zich niet altijd aan de gemaakte afspraken over de door hen zelf in te pakken kleine artikelen in dozen. Op de verhuisdag moet dan nog veel worden ingepakt en dat veroorzaakt veel stress, hogere verhuiskosten en een slecht gevoel bij de klant.”

Verhuisfout #2: Contracten te laat omzetten

Verhuizen is niet alleen spullen sjouwen, maar er moet administratief ook veel geregeld worden. Gas, water en licht is meestal al aanwezig in het nieuwe huis, dus daarbij kan in principe niet veel mis gaan. Voor internet, televisie en telefoon ligt dit anders. Providers hebben een aantal weken nodig om de verhuizing te verwerken. Daarom is het verstandig om de verhuizing zo’n twee maanden van tevoren te melden.

De Student Verhuis Service heeft hiervoor een gouden tip: “Vraag de provider om het huidige contract op te zeggen per enkele dagen na de verhuizing en een nieuw contract op de nieuwe locatie, enkele weken voor de verhuizing. Door deze overlapping is er genoeg tijd om er zeker van te zijn dat de internetverbinding op tijd functioneert.”

Wil je nu alvast je internetcontract voor je nieuwe huis regelen? Ga dan naar onze vergelijkingstool om de beste deal te vinden:

Nu internetcontracten vergelijken

Verhuisfout #1: Niet goed verpakken van spullen

Het niet goed inpakken van spullen is volgens de experts de meest voorkomende fout die men maakt bij het voorbereiden van een verhuizing. Zo wordt er genoemd dat men vooral dozen moet gebruiken in plaats van plastic tasjes of vuilniszakken. Daarnaast is het van belang dat je de dozen niet te zwaar maakt. Stouw dus geen grote verhuisdoos vol met boeken. Belangrijk is ook dat je dozen gebruikt in een standaard maat. Zo kunnen de dozen gemakkelijk opgestapeld worden in de verhuiswagen.

Verhuisbedrijf Pot Verhuizingen zegt hierover: “Veel doe-het-zelvers verzamelen al ruime tijd voor de verhuizing allerlei dozen om hun spullen in te verpakken. Het gevolg is dat men dozen gebruikt in diverse formaten. Als dan de verhuisauto geladen wordt, geven de diverse formaten dozen problemen met het laden. De dozen vormen vaak een laag om daarbovenop de banken en stoelen te laden. Wanneer deze laag niet vlak is, dan ontstaat er een grote kans op schade aan zowel de meubels als de inhoud van de dozen.” 

Over inpakken gesproken: wij hebben een lijst van 12 slimme inpaktips voor je verhuizing samengesteld!

Heb jij ook ooit een stomme verhuisfout gemaakt of gezien? Wij zijn erg benieuwd! Laat je reactie achter op deze post!

door  Valine | 17-07-2015 |
Reactie (4)

Reactie

  • H.M. Lubach

    Goedendag,

    Ja hoor, ook ik (Pietje Precies) heb eens een domme fout gemaakt toen ik zelf ging verhuizen naar een portiekwoning op (gelukkig!) de eerste verdieping in Rotterdam-West: ik had een mooi nieuw lederen bankstel bestaande uit een twee- en een tweeënhalfzitter, best zwaar en breed. Nu zijn die portiekwoningen net na de Tweede Wereldoorlog gebouwd en deze hebben vrij smalle voordeuren. Alle spullen waren al verhuisd, alleen het bankstel moest nog en op een gegeven moment staan mijn verhuishulp en ik ’s avonds helemaal afgepeigerd voor de voordeur met de tweezitter, paste deze met geen mogelijkheid door de voordeur: hoe we de bank ook draaiden of kantelden, het paste niet! De grotere bank hebben we toen maar in de bus laten staan en de kleinere bank weer teruggesjouwd de bus in. Hiervoor heb ik toen alsnog een verhuisbedrijf moeten inschakelen die de banken aan de achterkant over het balkon getild heeft waardoor ze alsnog door de balkondeuren naar binnen konden!
    Als ik de boel van tevoren opgemeten had had ik deze extra kosten kunnen voorkomen, maar in de hectiek van de verhuizing denk je daar gewoon niet aan! Gebeurt me echt nooit meer!

    Vriendelijke groet,
    Mevr. H.M. Lubach.

    • Valine

      Dat is inderdaad een klassieke verhuisfout. Meten is weten 😉 Bedankt dat je dit verhaal met ons gedeeld hebt 🙂

  • Van der Veen

    Ik heb mijn spullen laten inpakken door een erkend verhuisbedrijf. Wat een blunder. Echt zoveel dingen stuk, beschadigd, kwijt en vreselijke chaos. Alles is zo in dozen gesmeten. Wat heb ik een spijt. Ik kan wel janken.

    • Valine

      Wat vervelend dat er zo veel mis gegaan is bij het inpakken! Geluk bij een ongeluk: omdat je met een Erkende Verhuizer gewerkt hebt, is schade via hen verzekerd. Ik raad je aan om foto’s te maken van de schade en om op te schrijven wat er kwijt is. Deze informatie kun je dan per mail opsturen naar jouw verhuisbedrijf. Zij zouden dit dan moeten afhandelen met de verzekering. Gebeurt dit niet correct, dan kun je de onafhankelijke Geschillencommissie Verhuizen benaderen. Via deze link vind je meer informatie over schadeafhandeling door Erkende Verhuizers. Veel succes!

Reageer