Gemeentelijke belastingen terugvragen bij verhuizing
Als je verhuist naar een andere gemeente, kan het zijn dat je reeds betaalde gemeentelijke belastingen kunt terugvragen. In dit artikel geven we je meer informatie over het terugvragen van gemeentelijke belastingen na een verhuizing.
Wat zijn gemeentelijke belastingen?
Gemeentelijke belastingen zijn kosten die je jaarlijks afdraagt aan de gemeente waarin je woont. Onder de gemeentelijke belastingen vallen:
- OZB (onroerende zaak belasting, alleen voor huiseigenaren)
- rioolheffing (alleen voor huiseigenaren, maar kan doorberekend worden in de huur)
- afvalstoffenheffing
- hondenbelasting
De hoogte van de gemeentelijke belastingen is afhankelijk van de grootte van je huishouden (en de hondenbelasting uiteraard van of je een hond hebt). Je ontvangt eens per jaar automatisch een factuur van de gemeente. Deze kun je in de meeste gevallen in maandelijkse termijnen betalen.
Gemeentebelasting terugvragen na je verhuizing
Als je verhuist naar een andere gemeente, ga je uiteraard ook je gemeentelijke belastingen in de nieuwe gemeente betalen. Deze zijn van kracht vanaf de dag dat je je aanmeldt in je nieuwe gemeente.
Als je de gemeentelijke belastingen al voor het hele jaar vooruitbetaald hebt, kan het zijn dat er een overlap is en dat je dus dubbel betaalt. Mocht dit het geval zijn, dan krijg je het te veel betaalde bedrag bij de meeste gemeenten gewoon terug. Let op: dit geldt niet voor alle gemeenten, en iedere gemeente regelt dit op zijn eigen manier: soms gaat dit automatisch, soms moet je teruggave of herberekening aanvragen. Neem contact op met je (oude) gemeente om te zien hoe dit geregeld wordt.
De OZB (belasting die betaald wordt door huiseigenaren) krijg je nooit terug, maar overlapt ook nooit. Deze wordt altijd gepeild op 1 januari en geldt voor het hele jaar. Vaak is het zo dat de reeds betaalde OZB verrekend wordt tussen de oude en nieuwe huiseigenaren. De koper neemt de kosten voor de OZB dus van de verkoper over. Dit wordt geregeld door de notaris.
Vanaf 1 januari in het volgende jaar ga je OZB betalen voor je nieuwe huis in je nieuwe gemeente.
Lees hier verder over dingen die je moet regelen als je gaat verhuizen naar een andere gemeente.
Wat gebeurt er wanneer OZB betaald is voor een veel duurder oude huis dan het nieuwe huis waarnaar je verhuisd in dezelfde gemeente
De OZB wordt altijd vastgesteld aan de hand van een peiling op 1 januari. Dus als je middenin het jaar verhuist naar een goedkoper huis, betaal je toch nog het hele jaar OZB voor je oude (duurdere) huis. Deze belasting kun je niet terugvragen bij de gemeente. Wel is het gebruikelijk dat bij de verkoop van de woning koper en verkoper een verrekening van belastingaanslagen afspreken. De koper neemt de kosten voor de OZB dus van jou over. Dit wordt geregeld door de notaris.
Vraag: Mijn volwassen zoon woont nu door gebrek aan zelfstandige woonruimte bij mij (ouder) in.Het betreft hier een huurhuis.Gevolg is voor mij dat ik van 1 persoon naar het 3 persoonstarief ben gegaan,voor diversen gemeentelijke heffingen.
Echter gaat mijn zoon per (waarschijnlijk) half februari 2019 voor anderhalf jaar voor werk naar New York en zal daardoor uitgeschreven worden uit nederland
Mijn vraag wat heeft dat voor gevolgen voor mijn gemeentelijke heffingen over 2019 ?
Beste heer of mevrouw Emmery, dit wordt door verschillende gemeenten op verschillende manieren opgelost. In sommige gevallen is de peildatum van de belastingen 1 januari. Als de gezinssamenstelling dan in de loop van het jaar verandert, blijft het tarief van de gemeentelijke belastingen gelijk. In andere gemeenten is het wel mogelijk om het tarief gedurende het jaar aan te passen. Ik raad u daarom aan om dit bij uw eigen gemeente na te vragen. Zij kunnen u het beste antwoord geven 🙂 Succes!
Wij verhuizen op 8 januari. Wij krijgen nu echter een rekening van de notaris om het OZB, waterschapslasten en Rioolrechten te betalen voor het nieuwe huis voor het jaar 2019. Klopt dit wel ? Zeker omdat dit aan de notaris betaald moet worden.
Hoi Mathias,
dit klopt. De OZB, waterschapslasten en Rioolrechten worden voor huisbezitters vastgesteld op 1 januari en vooruit betaald voor het komende kalenderjaar. In dit geval heeft de vorige huisbezitter al een aanslag gekregen voor het jaar 2019. Deze kosten worden nu via de notaris aan jullie doorberekend, omdat jullie in 2019 bezitters zijn van dit huis. Dit is gebruikelijk.
Wat gebeurt er bij een verhuizing naar het buitenland?
Hee Simon,
iedere gemeente regelt het al dan niet terugbetalen van gemeentelijke belastingen op zijn eigen manier. Het kan goed zijn dat je een deel van de reeds betaalde belasting terug kunt vorderen als je naar het buitenland verhuist, maar het beste kun je dit even navragen bij je eigen gemeente.
wij zijn afgelopen februari verhuisd naar een andere gemeente, wij hebben voor de overdracht de belasting betaald voor de nieuwe gemeente aan de notaris. Echter krijgen wij nu wel aanslagen voor 2019 in onze nieuwe gemeente en betalen we ook nog steeds OZB aan de oude gemeente voor 2019. . . klopt dit wel? ik heb het gevoel dat we nu dubbel aan het betalen zijn…
Beste Nico,
het is gebruikelijk om de reeds betaalde OZB door de notaris te laten verrekenen bij de overdracht van het huis. Je schrijft dat jullie de OZB voor de nieuwe gemeente inderdaad via de notaris betaald hebben. Normaal gesproken zouden de kopers van jullie oude huis de OZB voor jullie oude gemeente dan weer via de notaris aan jullie betalen. Misschien kun je dit even navragen bij de notaris die de verkoop van jullie oude huis geregeld heeft.
Dat jullie alsnog aanslagen krijgen voor de nieuwe gemeente, klopt. Er zijn namelijk naast de OZB ook andere gemeentelijke belastingen (zoals de afvalstoffeheffing) die je moet betalen vanaf de dag dat je in die gemeente woont. Mocht je deze voor je oude gemeente al vooruitbetaald hebben, dan kun je het reeds betaalde bedrag in sommige gevallen terugvragen. Dit zou je dus even bij je oude gemeente moeten navragen. Succes!
Wij hebben ons huis op 1 april 2020 verkocht. Wij hebben een post adres in dezelfde gemeente, omdat je voor overheids instanties en de ziektekosten verzekering een adres in Nederland dient te hebben.
Nu krijgen wij een aangepaste OZB aanslag voor de rest van het jaar (€ 2000) ondanks het feit dat wij geen woning hebben en/of gebruikmaken van de service van de gemeente, waterschap, riool en afval verwerking. Wij vinden dit op zijn zachts gezegd nogal vreemd.
Mag dit en is hier o een of andere manier onderuit te komen?
Beste heer/mevrouw Eggermont, de OZB-belasting voor het gehele jaar wordt altijd vastgesteld op 1 januari. Er wordt daarbij geen rekening gehouden met veranderingen later in het jaar. Als u op 1 januari een huis bezat, ontvangt u dus altijd een aanslag voor het gehele jaar. Met de notaris kunt u regelen dat de kopers van uw huis de OZB belasting overnemen voor het gedeelte van het jaar dat zij het huis bezitten. Ik raad u dus aan om dit bij uw notaris na te vragen. Veel succes!
Als je een nieuwbouwwoning in aanbouw hebt en een eigen woning betaal je voor beide huizen OZB. De opmerking dat dit nooit overlapt slaat nergens op in dit artikel.
Het gevolg is dan ook dat je voor beide huizen waterschapslasten betaald.
Dus bovenop de meestal forse financieringskosten wordt je ook dubbel aangeslagen voor een aantal belastingen en als de bouw vertraagd is met meer dan 2 jaar heb je ook nog eens minder of zelfs geen belastingaftrek voor je hypotheek en/of bouwdepot.
Hoi Peter, met de situatie waarin iemand in het bezit is van twee huizen tegelijkertijd hebben we in dit artikel inderdaad nog geen rekening gehouden. bedankt voor de aanvulling!