Verhuistips

Prijzen vergelijken van verhuizers in jouw regio? Vraag nu gratis offertes aan!
06-11-2014 - door Valine

Vaste telefoon vergelijken

Aanbieders van vaste telefoon vergelijken loont zich heel erg als je gaat verhuizen. In je nieuwe woning wil je natuurlijk weer gebruik maken van internet, TV en telefoon. Een verhuizing is een goed moment om je te orienteren op geschikte aanbiedingen. In dit artikel leggen we uit waar je op moet letten bij het kiezen van een nieuw abonnement voor vaste telefoon. 

Wanneer begin je met vaste telefoon vergelijken?

Het is verstandig om zo’n 6 tot 8 weken voor je verhuizing te beginnen met het vergelijken van abonnementen voor vaste telefoon. Mocht je namelijk besluiten om over te stappen naar een andere aanbieder, dan moet je rekening houden met een opzegtermijn van een maand.

Begin dus wat eerder dan die maand met vergelijken. Zo heb je een paar weken om een goede aanbieding te vinden en ben je, indien nodig, ruim op tijd met het regelen van de overstap. Op onze website kun je meteen beginnen met vergelijken. 

Naar de telecomvergelijker!

Kijk voordat je begint met het vergelijken van telefoonaanbieders even naar je huidige contract. Het is vaak zo dat je tijdens de eerste periode van je contract (meestal het eerste jaar) niet zomaar kunt opzeggen. Check dus even of je al op kunt zeggen of eventueel en opzegvergoeding moet betalen.

Waar moet je op letten bij het vergelijken van vaste telefoon?

Als je telefoon- of alles-in-een abonnementen gaat vergelijken, is het verstandig om eerst te bedenken wat je precies nodig hebt. Ook is het goed om even stil te staan bij de prijsopbouw van de getoonde maandtarieven in de vergelijker. We gaan in onze uitleg uit van de opties van onze alles-in-een vergelijker, maar je kunt deze informatie toepassen op de meeste prijsvergelijkers die online te vinden zijn.

Bepaal welk pakket je nodig hebt

Bij de alle aanbieders kun je kiezen uit verschillende pakketten. Het meest gangbare is een alles-in-een pakket voor telefoon, internet en televisie. Je kunt ook kiezen voor alleen internet en telefoon of zelfs alleen telefoon. Bedenk dus eerst welke combinatie van diensten je nodig hebt.

Bekijk hoeveel je belt

Bij de meeste pakketten kun je kiezen voor een bepaald aantal belminuten of voor onbeperkt bellen. Kijk op je oude facturen na hoeveel je normaal gesproken belt met je vaste lijn. Zo kun je inschatten welk pakket het beste bij jou past. Veel mensen gebruiken tegenwoordig hun mobiele telefoon vaker dan hun vaste lijn. Misschien jij ook wel? Ga na hoeveel je de vaste lijn echt gebruikt. Misschien kan je wel af met alleen een abonnement voor internet en tv.

Bepaal welke andere opties belangrijk zijn

De prijzen van alles-in-een pakketten hangen onder andere af van de internetsnelheid en de extra opties voor televisie. Bedenk wat jij belangrijk vindt. Wil je supersnel internet of extra themakanalen op tv? Geef dat dan aan bij het selecteren van de opties.

Let op de opbouw van de tarieven

In onze prijsvergelijker zie je direct het gemiddelde maandelijkse tarief dat je per maand betaalt. Let op, want dit is een gemiddelde. In veel gevallen krijg je de eerste paar maanden een welkomstkorting. Deze korting is doorberekend in de maandelijkse prijs. Het kan dus zijn dat je in het tweede jaar een hoger maandtarief betaalt, omdat er dan geen welkomstkorting meer van toepassing is. Als je op de tab ‘Meer informatie’ klikt, kun je precies zien hoe het maandtarief is opgebouwd. Zo kom je nooit voor verassingen te staan.

Check de service van de aanbieder

Laat je nooit helemaal leiden door de goedkoopste prijs, maar kijk ook even naar de service die de verschillende telecomaanbieders bieden. Check online wat de reputatie is van de telecomaanbieder die je in gedachte hebt: is de klantenservice gemakkelijk bereikbaar? Hoe gaan ze om met storingen? Dit zijn allemaal dingen om mee te nemen in je overweging.  

Overstappen? Zo ga je te werk

Als je een goede aanbieding vindt in onze telecomvergelijker, kun je besluiten om over te stappen. Regel de overstap minstens een maand voor de verhuisdag. Zo weet je zeker dat je op tijd bent voor de opzegtermijn van je oude contract en dus geen dubbele kosten hoeft te betalen. Overstappen is heel makkelijk, omdat de meeste telecomproviders een overstapservice hebben. Zodra je je aanmeldt bij een nieuwe aanbieder, zeggen zij je oude abonnement voor je op. Je hoeft dus niet zelf je abonnement op te zeggen. De providers KPN, Online, Tele2, Telfort, XS4ALL en Ziggo hebben sowieso een overstapservice.

Biedt je nieuwe provider geen overstapservice. Dan volstaat een telefoontje naar je oude provider om het abonnement op te zeggen. 

Je huidige contract meenemen

Vind je geen goede aanbieding bij een andere provider, of kun je je huidige contract nog niet opzeggen, dan kun je je huidige contract gewoon meenemen naar je nieuwe huis. Voorwaarde hiervoor is wel dat je huidige provider ook actief is op je nieuwe adres. Dit kun je ook eenvoudig checken in onze vergelijker. 

Naar de telecomvergelijker!

Telefoonnummer behouden als je gaat verhuizen 

Je vindt het waarschijnlijk handig als je je huidige vaste telefoonnummer kunt meenemen naar je nieuwe adres. Als je binnen hetzelfde netnummergebied blijft wonen, is dit altijd mogelijk. Verhuis je naar een regio met een ander kengetal, dan is het niet mogelijk om je vaste nummer te behouden. Wil je je huidige nummer behouden, geef dit dan aan bij je nieuwe provider. 

Reactie (0)

Reageer