Verhuistips

Prijzen vergelijken van verhuizers in jouw regio? Vraag nu gratis offertes aan!
13-07-2019 - door Valine

Je internet abonnement opzeggen bij verhuizing

Ga je verhuizen? Dan moet je kiezen of je je internetabonnement meeneemt naar je nieuwe woning, of of je het internet abonnement opzegt. Hoe moet je je internet abonnement opzeggen bij verhuizing? Dat hangt af van verschillende factoren. Het kan zijn dat je een betere aanbieding gevonden hebt en daarom je internet abonnement wilt opzeggen. Maar er zijn ook andere redenen mogelijk. In dit artikel belichten we drie verschillende situaties en leggen we uit wat je in de betreffende situatie met je internetabonnement moet doen.

Situatie 1: Je gaat verhuizen en je hebt een betere aanbieding gevonden.

Het is altijd een goed idee om voor een verhuizing je huidige internetabonnement onder de loep te nemen. Betaal je niet te veel? Is er misschien een betere deal op je nieuwe adres? Of is er op je nieuwe adres ook glasvezel beschikbaar terwijl je nu alleen DSL hebt? Als je dat nog niet uitgezocht hebt, kun je hier gemakkelijk online aanbiedingen vergelijken:

Nu internetabonnementen vergelijken

Heb je inderdaad een betere aanbieding gevonden, dan moet je je huidige internetabonnement opzeggen. Check in dit geval altijd eerst wat de voorwaarden van je huidige contract zijn. Er bestaat namelijk altijd een minimale contractperiode (meestal van een jaar). Als je nog binnen deze minimale contractperiode zit, kun je je huidige abonnement nog niet zomaar opzeggen. In een dergelijk geval kun je meestal wel een opzegvergoeding betalen aan je provider. Je betaalt dan een eenmalig bedrag, waarmee je alsnog eerder onder je internetcontract uitkomt. Kijk zelf dus even of het dan nog steeds de moeite waard is om je internet abonnement op te zeggen. Is je minimale contractperiode al voorbij, houd dan rekening met een opzegtermijn van een maand.

Hoe kun je je internetabonnement opzeggen in dit geval?

Controleer eerst of de minimale contractperiode van je internetcontract al voorbij is, en vervolgens wat de opzegtermijn is. Als je zeker weet dat je je huidige internetabonnement rond je verhuizing kunt opzeggen, kun je je aanmelden bij je nieuwe internetprovider. Belangrijk: zeg je oude internetabonnement pas op nadat je een bevestiging van je nieuwe provider hebt ontvangen. Je weet dan zeker dat je niet tijdelijk zonder internet komt te zitten. Veel internetproviders bieden assistentie bij het opzeggen van je oude internetabonnement. Zij mogen dit niet voor je doen, maar ze helpen je wel met het opstellen van een opzegbrief, of sturen je een opzegkaart waarmee je gemakkelijk zelf je oude internetabonnement op kunt zeggen.

internet abonnement opzeggen bij verhuizing

Foto van Stokpic

Situatie 2: Je gaat verhuizen en je huidige provider is niet actief op je nieuwe adres

Niet alle internetproviders zijn actief in heel Nederland. Het kan daarom zo zijn dat je huidige internetabonnement niet werkt op je nieuwe adres, In dit geval kun je niet anders dan je internetabonnement opzeggen en overstappen naar een andere provider. Met behulp van een postcodecheck kun je eenvoudig kijken welke internetproviders actief zijn op je nieuwe adres.

Doe de postcodecheck

Het kan ook zo zijn dat je huidige provider wel actief is op je nieuwe adres, maar niet met dezelfde soort aansluiting. Heb je nu bijvoorbeeld glasvezel, maar op je nieuwe adres niet, dan is dat soms een geldige reden om je contract (voortijdig) op te zeggen. Vraag dit uiteraard even na bij je eigen internetprovider. Iedere provider lost dit namelijk op een andere manier op.

Hoe kun je in dit geval je internetabonnement opzeggen bij verhuizing?

Controleer eerst of je huidige internetprovider jouw abonnement kan leveren op je nieuwe adres. Is dit niet het geval, neem dan ruim voor je verhuizing (minimaal 4 weken) contact op om te vragen hoe je je abonnement kunt opzeggen.

Controleer ook wat je minimale contractperiode is. Als je minimale contractperiode al voorbij is, zeg je op de gebruikelijke manier op. (zie eerste paragraaf van dit artikel). Als je je minimale contractperiode nog loopt, moet je aan de provider vragen of je kunt opzeggen met de reden dat je huidige pakket niet leverbaar is op je nieuwe adres. Dit zal niet in alle gevallen gemakkelijk gaan, want natuurlijk wil de provider je graag een ander abonnement verkopen. Kun je inderdaad voortijdig opzeggen, dan moet je een verhuisbewijs opsturen. Dit kan bijvoorbeeld een koop- of huurcontract van je nieuwe woning zijn.

Zeg ook in dit geval pas op nadat je je hebt aangemeld bij je nieuwe internetprovider en een bevestiging ontvangen hebt van de aansluitdatum.

Situatie 3: Je gaat samenwonen met iemand die al een internetaansluiting heeft

Als je gaat samenwonen, is de kans heel groot dat jullie allebei al een internetcontract hebben. In jullie nieuwe gezamenlijke woning hebben jullie uiteraard slechts één internetaansluiting nodig. Helaas is het echter niet altijd mogelijk om je internetcontract met deze reden op te zeggen. Als je nog in je minimale contractperiode zit, kan het zijn dat ze je de totale abonnementskosten voor de rest van je contractperiode in rekening brengen.

Het is daarom het verstandigst als jij en je partner allebei kijken of je internetcontract al opgezegd kan worden. Jullie kunnen dan het abonnement opzeggen van degene die niet meer in de minimale contractperiode zit. Zitten jullie allebei nog in de minimale contractperiode, bel dan allebei met jullie provider. Het kan zijn dat een van de providers coulant is en een uitzondering kan maken. Is het niet mogelijk om een van de twee internetabonnementen voortijdig op te zeggen, dan hebben jullie helaas nog een tijdje dubbele kosten voor internet.

Hoe kun je je internetabonnement opzeggen in dit geval?

Controleer de huidige voorwaarden van jullie beider internetcontracten en zeg het contract op dat niet meer in de minimale contractperiode zit. Omdat je in dit geval niet hoeft over te stappen naar een nieuwe internetprovider, is het opzeggen makkelijk. Neem telefonisch contact op met je provider om je opzegging door te geven. Houd rekening met een opzegtermijn van een maand.

Waar moet je op letten bij het vergelijken van internetcontracten of alles-in-een-contracten?

Als je telefoon- of alles-in-een abonnementen gaat vergelijken, is het verstandig om eerst te bedenken wat je precies nodig hebt. Ook is het goed om even stil te staan bij de prijsopbouw van de getoonde maandtarieven in de vergelijker. We gaan in onze uitleg uit van de opties van onze alles-in-een vergelijker, maar je kunt deze informatie toepassen op de meeste prijsvergelijkers die online te vinden zijn.

Bepaal welk pakket je nodig hebt

Bij de alle aanbieders kun je kiezen uit verschillende pakketten. Het meest gangbare is een alles-in-een pakket voor telefoon, internet en televisie. Je kunt ook kiezen voor alleen internet en telefoon of zelfs alleen telefoon. Bedenk dus eerst welke combinatie van diensten je nodig hebt.

Schep inzicht in je verbruik

Kijk op je oude facturen na hoeveel je normaal gesproken belt met je vaste lijn. Zo kun je inschatten welk pakket het beste bij jou past. Bij de meeste abonnementen betaal je telefoneren per minuut, maar er zijn ook pakketten waarbinnen je onbeperkt kunt bellen binnen Nederland, Europa of zelfs wereldwijd. Veel mensen gebruiken tegenwoordig hun mobiele telefoon vaker dan hun vaste lijn. Misschien jij ook wel? Ga na hoeveel je de vaste lijn echt gebruikt. Misschien kan je wel af met alleen een abonnement voor internet en tv.

Bepaal welke andere opties belangrijk zijn

De prijzen van alles-in-een pakketten hangen onder andere af van de internetsnelheid en de extra opties voor televisie. Bedenk wat jij belangrijk vindt. Wil je supersnel internet of extra themakanalen op tv? Geef dat dan aan bij het selecteren van de opties.

Let op de opbouw van de tarieven

In onze prijsvergelijker zie je direct het gemiddelde maandelijkse tarief dat je per maand betaalt. Let op, want dit is een gemiddelde. In veel gevallen krijg je de eerste paar maanden een welkomstkorting. Deze korting is doorberekend in de maandelijkse prijs. Het kan dus zijn dat je in het tweede jaar een hoger maandtarief betaalt, omdat er dan geen welkomstkorting meer van toepassing is. Als je op de tab ‘Meer informatie’ klikt, kun je precies zien hoe het maandtarief is opgebouwd. Zo kom je nooit voor verassingen te staan.

Check de service van de aanbieder

Laat je nooit helemaal leiden door de goedkoopste prijs, maar kijk ook even naar de service die de verschillende telecomaanbieders bieden. Check online wat de reputatie is van de telecomaanbieder die je in gedachte hebt: is de klantenservice gemakkelijk bereikbaar? Hoe gaan ze om met storingen? Dit zijn allemaal dingen om mee te nemen in je overweging.

Telefoonnummer behouden als je gaat verhuizen

Je vindt het waarschijnlijk handig als je je huidige vaste telefoonnummer kunt meenemen naar je nieuwe adres. Als je binnen hetzelfde netnummergebied blijft wonen, is dit altijd mogelijk. Verhuis je naar een regio met een ander kengetal, dan is het niet mogelijk om je vaste nummer te behouden. Wil je je huidige nummer behouden, geef dit dan aan bij je nieuwe provider.

Internet van KPN verhuizen

Heb je op dit moment een internet of alles-in-een-abonnement bij KPN en ga je verhuizen, dan lees je hier hoe je je verhuizing regelt bij KPN:

  • Neem minimaal 3 weken voor je verhuizing contact op met KPN. Dit kun je doen via de chat, of via telefoon. De contactgegevens van de verhuisservice van KPN vind je hier.
  • Check de bevestiging met de gegevens van je verhuizing, die je van KPN ontvangt. Zo weet je zeker dat je alles goed doorgegeven hebt.
  • Een monteur van KPN maakt de verbinding in je nieuwe huis in orde. Je kunt de aansluiting ook zelf doen, als je dit liever wilt.

Internet van Ziggo verhuizen

Ben je klant bij Ziggo? Dan geef je je verhuizing op de volgende manier door:

  • Neem uiterlijk 3 dagen voor de verhuisdatum contact op met Ziggo om je verhuizing door te geven. Je kunt dit doen in je online account, of via de telefonische klantenservice.
  • Na je verhuizing kun je je huidige modem, mediabox en kabels gewoon weer inpluggen in je nieuwe huis. Mocht het niet lukken, dan stuurt Ziggo gratis een monteur om je te helpen. Meer informatie vind je op de verhuispagina van Ziggo.

Internet van Telfort verhuizen

Klanten van Telfort regelen hun verhuizing als volgt:

  • Geef je verhuizing uiterlijk twee weken van tevoren door aan Telfort. Je kunt dit online doen in “Mijn Telfort” of de klantenservice bellen.
  • Check de bevestiging die je per email van Telfort ontvangt. Zo weet je zeker dat de info die je hebt doorgegeven juist is.
  • Neem je internetapparatuur mee naar je nieuwe huis. Als Telfort aangeeft dat je nieuwe apparatuur nodig hebt, ontvang je deze ongeveer een week voor je verhuisdatum.
  • Sluit de apparatuur in je nieuwe huis aan. Je kunt ook tegen betaling een monteur bestellen.  Meer informatie vind je op de verhuispagina van Telfort.

We hopen dat dit artikel meer duidelijkheid geeft over je internet abonnement opzeggen bij verhuizing. Wat is jouw ervaring met het verhuizen van je internetcontract? We horen het graag van je in een reactie op dit artikel!

Nu internetabonnementen vergelijken

Reactie (0)

Reageer