Klaar om te remigreren naar Nederland? Check dit stappenplan
Je bent ooit geëmigreerd, hebt een tijd in het buitenland gewoond en het begint nu te knagen. Is het tijd om terug te verhuizen naar Nederland? Wat moet je allemaal regelen als je als oud-Nederlander terug naar Nederland verhuist? En wat is de juiste volgorde? In dit artikel ga ik in op de praktische kant van remigreren naar Nederland.
Zelf ben ik onlangs na bijna 10 jaar in het buitenland teruggekeerd naar Nederland. Ik schrijf dit artikel dus als ervaringsdeskundige. Naast mijn eigen ervaringen wil ik ook een hoop algemene praktische informatie met je delen. Ik weet dat er veel bureaucratie op je af komt en dat dit soms overweldigend kan zijn. Maar met een goed plan kun je het stapje voor stapje aanpakken. Daar hoop ik je met dit artikel mee te helpen.
Om de informatie gericht en overzichtelijk te houden ga ik er in dit artikel van uit dat je je Nederlanderschap behouden hebt, nog in het bezit bent van een geldig BSN en dat je verhuist vanuit een EU-land.
Ik ga verhuizen naar Nederland. Wat moet ik doen?
Hier vind je een stappenplan voor het remigreren naar Nederland. Verderop in dit artikel zal ik iedere stap uitgebreid toelichten.
- (Tijdelijke) woonruimte vinden
- Inboedel verhuizen
- Inschrijven bij de gemeente
- DigiD aanvragen
- Bankrekening openen
- Inkomen regelen (werk, uitkering of pensioen)
- Zorgverzekering afsluiten
- Aanvragen van toeslagen
- Auto invoeren
- Afmelden bij diensten/instanties in oude woonland
- Belastingzaken regelen
- Je Nederlandse leven weer opbouwen
Woonruimte vinden bij remigratie naar Nederland
De eerste beslissing die je gaat nemen bij je verhuizing naar Nederland: waar ga je wonen? Woonruimte vinden in Nederland is op z’n zachtst gezegd niet altijd gemakkelijk. En al helemaal niet als je nog geen vast inkomen hebt. Maar niet gevreesd: met wat creativiteit en flexibiliteit kom je een heel eind:
Tijdelijk verblijven bij familie of vrienden
Als je familie of vrienden hebt in Nederland waar je de eerste periode kunt verblijven, is dat een hele fijne optie. Je hoeft dan geen loonstrookjes te laten zien aan een verhuurder of bank. En het belangrijkste: je hebt meteen een adres waarop je je kunt inschrijven. Vanuit daar kun je dan rustig de eerste zaken regelen en rustig verder zoeken naar een definitieve woonplek.
Voor het inschrijven op andermans adres heb je een Verklaring van Inwoning nodig. Dit is een formulier waarop de hoofdbewoner van het adres er toestemming voor geeft dat jij je op dat adres inschrijft. Met dit formulier en een kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner kun jij je inschrijven bij de Gemeentelijke Basisadministratie. De hoofdbewoner zelf hoeft niet mee naar de afspraak.
Houd er rekening mee dat de gemeentelijke belastingen voor je gastheer of -vrouw omhoog kunnen gaan vanaf het moment dat jij ook ingeschreven staat op het adres. Daarnaast kan jouw inschrijving invloed hebben op de AOW en huursubsidie van de bewoners. Spreek hier dus iets over af met elkaar.
Tijdelijk verblijven in een vakantiehuisje
Als eerste tijdelijke woonplek is het soms ook mogelijk om een vakantiehuisje te huren, via Airbnb of op een camping of bungalowpark bijvoorbeeld.
Het voordeel hiervan is dat je deze gemakkelijk kunt vinden. Bovendien kom je hiervoor altijd in aanmerking: je hoeft geen loonstrookjes in te leveren en/of op een wachtlijst te staan.
Het grote nadeel is dat permanente bewoning van recreatiewoningen niet is toegestaan in de meeste gemeenten. Langdurig inschrijven op het adres van het vakantiehuisje zal hoogstwaarschijnlijk problemen opleveren. (lees hierover meer onder het kopje ‘Inschrijven bij de gemeente bij remigratie’.)
Een goede tussenoplossing zou kunnen zijn: tijdelijk inwonen en inschrijven bij vrienden en familie, en daarnaast een vakantiehuisje huren. Zo heb je een officieel woonadres, en kun je zo nu en dan even uitpuffen op je eigen plekje. Je hebt dan ook meteen een opslagruimte voor je spullen. Als je niet meer dan ⅔ van de tijd op het vakantiehuisje doorbrengt, zal dit doorgaans niet gezien worden als permanente bewoning, zeker als het een tussenoplossing voor een paar maanden is.
Een particuliere woning huren
Wil je liever meteen een eigen woonruimte hebben, dan zou je eens kunnen kijken op de particuliere huurmarkt. Wel alvast een waarschuwing: het is lastig om een huurwoning te vinden als je nog geen werk of ander inkomen hebt in Nederland. Zeker als je zoekt vanuit het buitenland. Vaak wil de verhuurder namelijk een arbeidscontract of loonstrookjes zien.
Als je al werk geregeld hebt in Nederland, of inkomen hebt uit je eigen onderneming of pensioen, kun je wellicht op afstand al wat regelen met een particuliere verhuurder. Dit zal lastiger zijn in de randstad waar de vraag naar huurwoningen de pan uit rijst, maar gemakkelijker buiten de randstad.
Een sociale woning huren
Voor een sociale huurwoning heb je in alle Nederlandse gemeenten minstens een paar jaar inschrijftijd nodig. Het kan natuurlijk zijn dat je nog ingeschreven staat bij een woningcorporatie sinds voor je emigratie. Slim! Je kunt dan gaan reageren op sociale huurwoningen.
Houd er wel rekening mee dat je in veel gemeenten binding moet hebben om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Dit houdt meestal in dat je (vrijwilligers)werk moet hebben in die gemeente, of er in het verleden ook gewoond moet hebben.
Daarnaast moet je bij het reageren op sociale huurwoningen papierwerk laten zien, zoals een inkomensverklaring. Dit kan lastig zijn als je nog geen inkomen hebt in Nederland.
Vraag even na bij je woningcorporatie of en hoe ze jou kunnen helpen.
Denk ‘out of the box’
Het is duidelijk dat woonruimte vinden in Nederland niet eenvoudig is. Zeker als je nog geen inkomen in Nederland hebt. Het kan daarom zijn dat je wat creatiever moet zijn bij het zoeken naar je eerste (tijdelijke) woonplek. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan:
- Antikraak wonen: via antikraakbureaus kun je aan tijdelijke woonruimte komen, waar je je ook kunt (moet!) inschrijven bij de gemeente. Let op: ook antikraakbureaus vragen naar een bewijs van inkomen. Met kinderen is het niet toegestaan om antikraak te wonen. Kijk voor het aanbod van antikraakwoningen bij: Camelot, Ad Hoc of Villex.
- Een Woongroep: als je een kamer huurt in een woongroep, heb je doorgaans niet te maken met eisen als een inkomensverklaring. Wel is het belangrijk dat het klikt met je medebewoners. Deze oplossing is alleen geschikt als je het ook echt leuk vindt om in een woongroep te wonen, en als je het niet alleen ziet als tijdelijke oplossing. Kijk op Woongroep.net voor woongroepen die naar medebewoners zoeken.
- Housesitting / huisoppas: via sites als Trustedhousesitters.com of Housesitsearch.com kun je oppashuizen vinden. Dit zijn huizen van personen die zelf tijdelijk afwezig zijn en die iemand nodig hebben om op hun huisdieren te passen. Dit kan voor enkele dagen zijn, maar soms ook voor een paar maanden. Housesitten kan een goede manier zijn om gratis tijdelijke woonruimte te hebben, van waaruit je weer verder kunt zoeken. Doe dit natuurlijk alleen als je het echt leuk vindt om op huisdieren te passen!
- Woningruil. Heb je nog een woning in het buitenland? Dan zou je kunnen overwegen om deze tijdelijk te ruilen met iemand in Nederland. Het is een long shot, maar misschien kun je via bijvoorbeeld Homeexchange.com een ruilpartner vinden.
Je inboedel verhuizen
Als je besloten hebt waar je als eerste naartoe gaat, kun je gaan nadenken over het verhuizen van je spullen.
Het kan zijn dat je ooit uit Nederland bent vertrokken met een koffer, en ook terugkomt met een koffer (of twee). Dat is dan makkelijk 😉
Heb je wat meer spullen verzameld tijdens je buitenlandse avontuur, dan wil je misschien liever met wat groffer geschut verhuizen. Wat zijn je opties?
Zelf rijden
Heb je je eigen vervoer, of vrienden met een auto of busje waar al jouw spullen in passen, dan kun je zelf gaan rijden met je inboedel. Als je vanuit een EU-land verhuist, hoef je je inboedel niet aan te geven bij de douane. Binnen de EU geldt namelijk vrij vervoer van goederen. Sommige spullen mag je niet zomaar mee de grens over nemen. Check even op de site van De Belastingdienst om welke spullen het dan gaat.
Busje huren
Heb je geen eigen vervoer of te veel spullen voor je eigen vervoer, dan kun je eventueel een busje huren. Of dit de beste optie is, hangt af van de afstand die je af moet leggen.
Optie 1: Huur het busje in het buitenland en breng het daar terug.
Stel: je verhuist vanuit Berlijn naar Nederland. Dan zou je een busje kunnen huren in in Berlijn, je inboedel naar Nederland brengen. Vervolgens het busje leeg terugrijden naar Berlijn en de trein weer terug pakken naar Nederland. Je bent voor dit voorbeeld dan ongeveer kwijt: €400 bushuur incl kilometers, €250 brandstofkosten, €50 treinrit = €700
Optie 2: Huur het busje in het buitenland en breng het in Nederland terug.
Bij veel internationale verhuurbedrijven is het mogelijk om je busje op een andere locatie terug te brengen. Je betaalt dan wel een hoge toeslag van soms wel honderden euro’s, maar afhankelijk van de afstand kan dit de moeite waard zijn. Vraag na bij lokale autoverhuurbedrijven wat voor deal ze je kunnen bieden.
Verhuisbedrijf inhuren
Natuurlijk kun je ook een internationaal verhuisbedrijf inschakelen voor je remigratie. Het voordeel is dat je dan zelf niet hoeft na te denken over vervoer. Het wordt gewoon voor je geregeld. Ben je benieuwd wat dit kost? Vraag dan gratis een paar vrijblijvende offertes aan met ons formulier.
Verhuis je vanuit een niet-EU land? Dan helpt het verhuisbedrijf je met de aangifte van je inboedel bij de douane. Dit kun je niet zelf doen.
Inschrijven bij de gemeente bij remigratie
Het inschrijven bij de gemeente is de eerste stap die je gaat nemen zodra je officieel op Nederlandse bodem bent. Je moet namelijk ingeschreven staan in de GBA om vrijwel alle vervolgstappen te kunnen nemen.
Op welk adres schrijf je je in nadat je naar Nederland verhuisd bent?
In alle gevallen zal het vinden van een eerste woonruimte een beetje een kip-ei verhaal zijn. Voor het ondertekenen van een huurcontract heb je namelijk een bankrekening en loonstrookjes nodig. Voor het vinden van werk en het openen van een bankrekening moet je ingeschreven staan op een adres. Daar heb je dus de Catch-22 (of het kip-ei-verhaal).
Het is daarom sowieso handig om je eerst in te schrijven op het adres van familie of vrienden. Vanuit daar kun je dan de eerste zaken regelen.
Heb je geen familie of vrienden waar je je kunt inschrijven, dan moet je een beetje creatief zijn. In principe is de gemeente verplicht om jou in te schrijven op elk door jou opgegeven adres. Ook bijvoorbeeld op die van een vakantiehuisje. Je krijgt dan wel binnen afzienbare tijd een brief van de gemeente op de mat: hierin staat dat je niet op het door jou opgegeven adres mag wonen en dat je binnen een x aantal maanden een ander woonadres moet hebben gevonden. Het precieze aantal maanden dat je verblijf gedoogd wordt, verschilt per gemeente (reken op 6 tot 12 maanden). Maar in het uiterste geval zou je je dus voor de eerste paar maanden kunnen inschrijven op een vakantiewoning, totdat je permanente woonruimte gevonden hebt. (let op: wij zijn geen juridisch adviseurs, dus dit is altijd op je eigen risico)
Hoe gaat het inschrijven GBA in zijn werk?
Het inschrijven bij de Gemeentelijke Basisadministratie is vrij simpel: je maakt een afspraak bij het plaatselijke loket burgerzaken en je neemt in ieder geval mee:
- Een geldig identiteitsbewijs
- Als je je inschrijft bij familie/vrienden: ingevulde toestemmingsverklaring hoofdbewoner + kopie identiteitsbewijs hoofdbewoner
- Als je je inschrijft op eigen (tijdelijk) adres: het originele huur- of koopcontract of gebruikersovereenkomst.
- Als je in je periode in het buitenland getrouwd of gescheiden bent: originele huwelijk- of scheidingsakte. Afhankelijk van het land van trouwen of scheiden, moet deze akte beëdigd en vertaald zijn.
- Als je in het buitenland kinderen gekregen hebt: identiteitsbewijs en geboorteakte van kind(eren), eventueel beëdigd en vertaald. De kinderen zelf moeten ook bij de afspraak aanwezig zijn.
Bij sommige gemeenten moet je van tevoren een aanvraagformulier voor hervestiging invullen, in andere gemeenten ontvang je dit formulier op de afspraak zelf. Kijk op de website van je eigen gemeente wat de eisen zijn voor jouw specifieke situatie.
Een DigiD aanvragen na je verhuizing naar Nederland
Het kan zijn dat je al gebruik maakte van DigiD terwijl je in het buitenland woonde. Is dit niet het geval, dan kun je direct na je inschrijving in de GBA online een DigiD aanvragen. Je ontvangt je activeringscode binnen 3 dagen per post op je woonadres.
Een DigiD is handig om je vervolgstappen online te kunnen regelen.
Een bankrekening openen
Het is handig om een Nederlandse bankrekening te hebben zodat je deze kunt gebruiken voor afschrijvingen en het eventueel ontvangen van toeslagen. Om je bankrekening te openen heb je nodig:
- Een Nederlands adres
- Je Burgerservicenummer
- Je identificatiebewijs
Inkomen regelen
Tenzij je hele gulle ouders of een rijke vriend of vriendin hebt, zul je op dit punt in je remigratieproces je eigen inkomen moeten regelen in Nederland. We zullen hieraan niet te veel ruimte besteden in dit artikel, want er er zijn betere websites waarop je informatie over werk en inkomen kunt vinden.
Uitkeringen na remigratie naar Nederland
Een remigratie op zich is geen geldige reden om recht te hebben op een uitekering. Toch kan het soms zo zijn dat je hier door je persoonlijke omstandigheden recht op hebt. Hieronder vind je de richtlijnen in het kort.
- Keer je naar Nederland terug binnen 6 maanden nadat je oude WW-uitkering stopte, dan kun je opnieuw WW aanvragen als je hier nog recht op hebt. Zijn er meer dan 6 maanden voorbij gegaan nadat je WW-uitkering gestopt is, dan heb je geen recht meer op WW totdat je opnieuw werk gevonden hebt en werkloos wordt.
- Lukt het niet meteen om werk te vinden, dan kun je een bijstandsuitkering aanvragen. Hierop heeft namelijk in principe iedere inwoner van Nederland recht die niet kan voorzien in zijn/haar eigen levensonderhoud. Houd er wel rekening mee dat er hierbij ook gekeken wordt naar je vermogen. Heb je veel spaargeld, dan gebruik je dit eerst om je eerste tijd in Nederland te overbruggen.
Een zorgverzekering afsluiten na je verhuizing naar Nederland
Vanaf het moment dat je ingeschreven bent bij de GBA (Gemeentelijke Burgerzaken), ben je verplicht om een Nederlandse zorgverzekering af te sluiten. Dit kun je het beste meteen doen. Sluit je hem namelijk later af, dan moet je alsnog met terugwerkende kracht betalen vanaf de eerste dag waarop je officieel in Nederland woonde. Let wel: dit is mits je de zorgverzekering binnen 4 maanden na je verhuizing afsluit.
Als je na 4 maanden nog geen zorgverzekering afgesloten hebt, ontvang je een brief van het CAK met het dringende verzoek om dit wel te doen. Doe je dit niet, dan krijg je een boete. Als je je zorgverzekering later dan 4 maanden na je remigratie afsluit, betaal je niet met terugwerkende kracht.
Toeslagen aanvragen
Zodra je een DigiD en een Nederlandse bankrekening hebt, kun je toeslagen aanvragen op de site van De Belastingdienst. Het gaat dan om zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget.
Je auto invoeren bij verhuizing naar Nederland
Had je in het buitenland een auto en wil je die meenemen naar Nederland? Dat kan natuurlijk. Je mag nog enige tijd met je buitenlandse kenteken rijden in Nederland, mits je verzekering hier ook geldig is. Binnen een paar maanden na je verhuizing moet je de invoerprocedure starten. Houd er met je planning rekening mee dat je tijdens de invoerprocedure niet met je auto mag rijden. Dit kan enkele dagen tot enkele weken duren.
Hieronder lees je hoe het invoerproces werkt als je verhuist vanuit een EU-land.
Stap 1: Vrijstelling BPM aanvragen bij verhuizing vanuit buitenland
Als je een auto meeneemt bij je verhuizing naar Nederland, kun je hier vrijstelling van de BPM voor aanvragen. Dit betekent dat je geen invoerbelasting voor je auto hoeft te betalen. De voorwaarden voor vrijstelling van BPM zijn als volgt:
- Je verhuist vanuit een EU-land
- De auto behoort tot je inboedel
- Je gaat de auto in Nederland voor hetzelfde doel gebruiken als je deed in het buitenland
- De auto staat minimaal 6 maanden op jouw naam
- Je hebt minimaal 12 maanden in het buitenland gewoond
De vrijstelling BPM kun je tot 12 maanden na je verhuizing aanvragen. Je doet dit door het aanvraagformulier in te vullen en per post op te sturen naar De Belastingdienst.
Voor auto’s van ouder dan 25 jaar hoef je geen BPM te betalen, dus als je een oude auto hebt, kun je deze stap overslaan.
Stap 2: Keuringsafspraak bij de RDW
Zodra je een invoerdocument voor je auto hebt gekregen van De Belastingdienst, maak je een keuringsafspraak bij de RDW. Naar deze afspraak neem je mee:
- Je auto 😉
- Het invoerdocument van De Belastingdienst (niet ouder dan 12 maanden)
- Alle delen van je kentekenbewijs
- Je identiteitsbewijs
- Het buitenlandse APK-rapport, indien nog geldig
Op de keuring wordt bekeken of je auto overeenkomt met de informatie op je kentekenbewijs. Je betaalt hiervoor tussen de 100 en 200 euro, afhankelijk van je situatie. De exacte prijs wordt aangegeven als je de afspraak maakt.
Op de afspraak worden je originele autopapieren ingenomen door de RDW. Je mag vanaf dat moment dan ook niet meer in je auto rijden tot het moment dat je je Nederlandse kenteken hebt.
Voor de dag van de keuring vraag je daarom een gratis eendagskenteken aan bij de RDW. Zo kun je in ieder geval nog legaal naar huis rijden na je keuringsafspraak.
Stap 3: BPM-formulier opsturen naar Belastingdienst
Deze stap mag je overslaan als je al een invoerdocument van de Belastingdienst had ontvangen.
Is je auto ouder dan 25 jaar, of komt je auto niet in aanmerking om als verhuisgoed ingevoerd te worden? Dan mag je je nu gaan bezighouden met het BPM-formulier. Je kunt dit formulier online invullen en je ziet dan meteen hoeveel BPM je moet betalen. (Is je auto ouder dan 25 jaar, dan komt er €0,- op het formulier te staan) Vervolgens kun je het formulier uitprinten en per post opsturen naar de belastingdienst.
Nadat je formulier verwerkt is, ontvang je een bevestiging en eventueel een betaalverzoek van de belastingdienst per post. Zij geven aan dit meestal binnen 7 werkdagen te doen. Nadat je de PBM betaald hebt, wordt je kentekenbewijs binnen 5 werkdagen opgestuurd door de RDW.
Stap 4: ontvangst kentekenbewijs
Als alles meezit, ontvang je uiterlijk na ongeveer 2 weken een kentekenbewijs per post. Zodra je je kentekenbewijs ontvangt, kun je de volgende stappen nemen:
- Nummerborden laten maken. Dit doe je bij een door de RDW erkend adres.
- Een autoverzekering afsluiten. Vaak kun je je schadevrije jaren meenemen vanuit het buitenland. Hiervoor vraag je naar een verklaring van je buitenlandse verzekeraar. Deze verklaring kun je vervolgens indienen bij de Nederlandse verzekeraar.
- APK-keuring. Dit hoeft echter alleen als je buitenlandse APK is afgelopen of om een andere reden niet geldig is in Nederland.
Stap 5: afmelden auto in het buitenland
Het afmelden van je auto in het buitenland gaat in sommige gevallen vanzelf op het moment dat je auto ingevoerd wordt door de RDW. In mijn geval ontving ik enkele dagen na de invoering in Nederland een bericht vanuit Duitsland dat mijn auto daar was afgemeld. Ik hoefde hier niks voor te doen. Het kan echter zijn dat dit niet bij alle landen zo gemakkelijk gaat, dus vraag dit na bij de instanties in je vertrekland.
Zaken afronden in je oude woonland
Naast dat je je zaken in Nederland goed moet regelen, is het van belang de zaken in je oude woonland goed af te ronden. Denk daarbij aan de volgende actiepunten:
- Afmelden bij de gemeente
- Opzeggen zorgverzekering
- Opzeggen andere verzekeringen (inboedel, WA, etc)
- Verhuizing doorgeven aan pensioenfonds en/of uitkeringsinstantie
- Nieuwe adres doorgeven aan lokale contacten
- Nieuwe adres doorgeven aan lokale instanties. Loop eventueel je bankafschriften en e-mails na om te kijken met welke instanties je contact hebt. Je kunt ook onze algemene checklist voor adreswijzigingen gebruiken.
- Informeer huisarts, tandarts, medische specialisten over je verhuizing. Vraag medische dossiers op indien mogelijk.
- Zeg overbodige bankrekeningen op
- Zeg telefoonabonnementen op
Terug verhuizen naar Nederland: De belastingdienst
Het jaar van je remigratie is een bijzonder jaar voor je belastingaangifte. Je doet over je remigratiejaar namelijk geen gewone aangifte, maar een M-aangifte. Als het goed is, heb je deze ook gedaan over het jaar waarin je emigreerde.
Deze belastingaangifte kun je niet online doen, maar wel met een papieren boekwerk (M-formulier) dat je per post op moet sturen. Je doet in het M-formulier aangifte over je het binnenlandse deel en het buitenlandse deel van het jaar afzonderlijk. Dit doe je uiterlijk op 1 Juli in het jaar na je remigratie.
Je kunt overwegen om je M-formulier in te laten vullen door een belastingadviseur. Een groot voordeel hiervan is dat deze het formulier wel digitaal kan indienen via speciale software. Zij/hij kan dan ook meteen berekenen hoeveel belasting je moet betalen of terugkrijgt en eventueel aanpassingen doen in jouw voordeel.
Het opbouwen van je leven in Nederland
En dan heb je alle administratieve rompslomp gehad en kun je echt aan je nieuwe Nederlandse leven beginnen! Maar…dit kan lastiger zijn dan verwacht. Ook op sociaal en persoonlijk gebied zul je wat obstakels tegenkomen die de aandacht verdienen.
Vriendschappen
Voordat je vertrok uit Nederland had je een sociaal netwerk om je heen. Waarschijnlijk heb je in je periode in het buitenland contact gehouden met een aantal van je vrienden. Toch kan het zijn dat deze vriendschappen nu zijn veranderd.
Tijdens jouw periode in het buitenland is het leven van je vrienden hier ook verder gegaan. Ze hebben misschien wel partners en kinderen gekregen in de tussentijd, sowieso zal ook hun leven er anders uitzien dan voor je emigratie. Misschien zul je merken dat je vrienden niet zo veel tijd voor je hebben als je had gehoopt. Of je zult merken dat jullie niet meer zo veel interesses delen als voorheen.
De kans is dus groot dat je je oude vriendschappen opnieuw zal moeten vormgeven. Probeer je verwachtingen overboord te gooien en te kijken wat jullie vriendschap jullie nu kan bieden.
Focus je daarnaast op het maken van nieuwe contacten door je aan te melden bij bijvoorbeeld clubjes en/of vrijwilligerswerk. Wat dat betreft is een remigratie net een emigratie. Ook al ben je terug gegaan naar je eigen land. Je zult opnieuw energie moeten steken in het opbouwen van een sociaal netwerk.
Cultuurshock
Ieder land heeft zijn eigen gewoontes, normen en waarden. De kans is groot dat jij je in het buitenland heel erg hebt aangepast aan de levenswijze van daar. Nu ben je weer terug in Nederland en kan het aanpassen opnieuw beginnen!
Aan de ene kant kan het fijn zijn om weer Nederlands te spreken, grapjes te maken die iedereen begrijpt en om niet raar aangekeken te worden als je met 3 boodschappentassen en een kind op de fiets zit. Aan de andere kant kan het lastig zijn om weer te wennen aan andere typische Nederlandse dingen. Misschien moet je wennen aan de drukke agenda’s, aan de strengere regels of juist aan de directheid van de mensen.
Realiseer je dat het normaal is dat je tijd nodig hebt om je aan te passen en gun jezelf de tijd hiervoor.
Meer handige informatie over remigratie
Natuurlijk ben ik niet de enige die zich bezighoudt met het onderwerp remigratie. Er zijn veel andere bronnen, zowel online als offline waar je wijzer van kunt worden. Hier een kleine selectie:
- Heb je zin om met mede-remigranten te kletsen, ervaringen uit te wisselen en vragen te stellen aan ervaringsdeskundigen? Kijk dan eens naar de Facebook-Groep ‘Terug naar Nederland“.
- In het boek ‘De kunst van het remigreren‘ van Norman Jansen lees je een persoonlijk verhaal van een expatfamilie die terug verhuisd is naar Nederland en de ‘reverse culture shock’ waarmee zij te maken kregen.
- Loop je tegen problemen met de Nederlandse overheid aan tijdens je remigratieproces waar je graag deskundig advies over wilt? Je kunt dan contact opnemen met de stichting ‘Nederlanders Buiten Nederland‘.
Al met al is remigreren een flinke klus. Zowel praktisch als emotioneel kost het energie en tijd. Maar je zult zien dat als je de klus verdeelt in kleine stapjes en deze rustig een voor een afwerkt, het goed te doen is. Zelf heb ik over het hele proces zo’n 4 maanden gedaan. Al zag ik er als een berg tegenop, achteraf viel het allemaal best mee. Heb je vragen over het verhuizen naar Nederland? Schroom dan niet om een reactie achter te laten onder dit artikel. Ik denk graag met je mee.