Verhuizen, maar nog geen nieuw adres? 6 tips voor een tijdelijke verhuizing

Heb je een tijdelijke verhuizing voor de boeg? Lees dan verder! Het kan zijn dat je je huis al verkocht hebt, maar nog niet in je nieuwbouwhuis kunt. Ben je bezig met een grote verbouwing van je huis, waardoor je even niet thuis kunt wonen? Ben je net geremigreerd naar Nederland en nog op zoek naar een permanente woning? In al deze gevallen heb je te maken met een tijdelijke verhuizing. Voor een korte periode zul je jezelf en je spullen op een tijdelijk adres moeten stallen. Waar moet je dan op letten? Dat lees je in deze verhuistip!

Stel ligt op bed tussen dozen en koffers na tijdelijke verhuizing
Foto van Pexels

Tip 1: Je tijdelijke verhuizing doorgeven aan de gemeente

Bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) moet altijd bekend zijn wat je huidige woonadres is, je moet dit binnen 5 dagen na de verhuizing melden. Dus ook als je tijdelijk ergens anders woont, moet je je op dit adres aanmelden bij de GBA.

Inschrijven op een adres maar er (nog) niet wonen

Als je je oude woning hebt verlaten, moet je je bij de gemeente uitschrijven. Hierbij wordt altijd naar een nieuw adres gevraagd. Maar wat als je nog niet weet wat je nieuwe adres wordt, of als je nog niet op je nieuwe adres terecht kunt? In dat geval heb je tijdelijk geen woonadres.

De oplossing hiervoor is inschrijven op een briefadres. Dit mag een adres zijn van vrienden of familie. Zij dienen hiervoor schriftelijk toestemming te geven. Een briefadres zorgt ervoor dat jij op dit adres bereikbaar bent voor post van de overheid, maar dat jij niet wordt gezien als onderdeel van het huishouden. Zo heeft jouw inschrijving geen invloed op eventuele belastingen en toeslagen van de bewoners van het briefadres.

Het gebruik van een briefadres is wel verbonden aan bepaalde voorwaarden, die per gemeente kunnen verschillen. Op de site van de Rijksoverheid vind je meer informatie over het gebruik van een briefadres.

Niet mogelijk om je in te schrijven op je tijdelijke adres?

Het kan zijn dat je tijdelijk op een adres woont waarop je niet officieel ingeschreven kunt staan: dit is bijvoorbeeld het geval als je in een vakantiewoning zit die niet is goedgekeurd voor permanente bewoning. Ook dan zou je eventueel gebruik kunnen maken van een tijdelijk briefadres bij vrienden of familie. De mogelijkheden kun je overleggen met het loket burgerzaken van je gemeente.

Ga je tijdelijk bij je ouders inwonen en ben je benieuwd wat voor invloed inschrijving op hun adres heeft op jullie financiële situaties? Lees dan ons artikel over ‘Tijdelijk inwonen bij je ouders‘.

Huis verkocht, maar nog geen nieuw adres?

Ook als je je huis verkocht hebt, en nog geen nieuw adres hebt, zit je tijdelijk zonder officieel woonadres. Ook in dit geval kun je tijdelijk gebruik maken van een briefadres.

Tip 2: Tijdelijke opslag van je inboedel

Natuurlijk is het de vraag welke spullen je naar de opslag brengt, en welke spullen je meeneemt naar het tijdelijke huis. Het is verstandig om als eerste te checken in hoeverre je tijdelijke verblijf al gemeubileerd is. Is het helemaal leeg, is er alleen een ‘basisuitrusting’ of is het een complete woning inclusief alle meubels en spullen? Op basis hiervan kun je bepalen wat je mee wilt nemen, en wat er in de opslag gaat.

Bedenk ook hoe lang je in de tijdelijke woning blijft, en welke spullen daarbij horen. Blijf je bijvoorbeeld alleen in de zomermaanden, dan kunnen je winterkleren en de kerstversiering naar de opslag. Weet je al dat je meerdere seizoenen in je tijdelijke woning blijft, dan neem je meer spullen mee naar je tijdelijke adres. Je kunt ook kiezen voor een opslagruimte waarbij je tussentijds bij je spullen kunt. De voorwaarden hiervoor verschillen per opslagbedrijf, dus vraag dit goed na van tevoren.

Wil je alvast kijken wat de opties en tarieven zijn voor opslagbedrijven in jouw regio, dan kun je de site Opslagprijzen.nl gebruiken.

Verhuisbedrijf met opslag inschakelen

Weet je zeker dat je opslagruimte nodig gaat hebben en ga je verhuizen met een verhuisbedrijf? Dan is het het gemakkelijkst om deze twee diensten te combineren. Er zijn namelijk veel verhuisbedrijven die ook opslagruimte aanbieden. Zij halen je inboedel dan af, slaan het tijdelijk op, en leveren het uiteindelijk af op je definitieve adres. Handig! Via ons kun je meteen offertes aanvragen voor verhuisbedrijven met opslag.

Offertes voor verhuizing met opslag aanvragen

Meer over de verschillende soorten opslagbedrijven en het verzekeren van je opgeslagen spullen lees je in ons artikel over tijdelijke opslag bij verhuizing.

Tip 3: Doorsturen van de post bij een tijdelijke verhuizing

Natuurlijk wil je op je tijdelijke adres ook gewoon post ontvangen, of in ieder geval je post ergens kunnen ophalen. Hiervoor zijn er meerdere opties:

Doorzendservice postbedrijven

Met een doorzendservice kun je je post tijdelijk laten doorsturen naar een ander adres. Dit is dus perfect als je op een tijdelijk adres zit. Je kunt je definitieve adreswijzigingen dan doorgeven zodra je naar je definitieve adres gaat verhuizen. Meer informatie over de doorzendservices van verschillende postbedrijven vind je in onze verhuistip over adreswijzigingen.

Post eerder op je nieuwe adres laten komen.

Heb je een goed contact met de bewoners van je toekomstige huis, dan kun je wellicht met ze afspreken dat je post alvast op het nieuwe adres komt.

Verhuis je naar een een nieuwbouwwoning, dan kun je meestal alvast een groene brievenbus op het kavel plaatsen. Zo kun je je post dus alvast ontvangen op je nieuwe adres.

Post nog even op je oude adres ontvangen

Heb je geen mogelijkheid om je post alvast op je nieuwe adres te ontvangen? En wil of kun je ook geen post ontvangen op je tijdelijke adres? Dan kun je misschien met de nieuwe bewoners van je oude huis afspreken dat je post nog even op je oude adres komt, totdat je definitief naar je nieuwe huis verhuisd bent.

Een postbus huren

Als je helemaal geen optie hebt om post te ontvangen op je oude, nieuwe of tijdelijke adres, kun je een postbus overwegen. Bij PostNL kun je een postbus huren, maar daar wordt een huurperiode van minimaal een jaar aangehouden. Er zijn andere aanbieders waar je een postbus voor een kortere periode kunt huren, zoals bijvoorbeeld bij Allsafe.

Tip 4: Tijdelijk stopzetten van je abonnementen voor energie en internet

Als je in een tijdelijke woning zit, is de kans groot dat daar al gas, water, licht en internet aanwezig zijn. Het liefste wil je daarom natuurlijk niet betalen voor je eigen abonnementen, die je tijdens deze periode niet nodig hebt. Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken:

Energie

Check eerst even de contractperiode van je energiecontract. Is de minimale contractperiode al voorbij, dan kun je gemakkelijk je energiecontract opzeggen per de datum waarop je je oude huis verlaat. Je kunt dan een nieuw energiecontract afsluiten die begint op de datum waarop je definitief in je nieuwe huis trekt. Het voordeel is dat je in dit geval meteen een nieuw, misschien wel voordeliger energiecontract kunt afsluiten. Meteen even kijken wat de opties zijn?

Als je minimale contractperiode nog niet afgelopen is, of als je gewoon tevreden bent met je huidige energieleverancier, neem je je energiecontract mee naar je nieuwe huis. Je hebt dan dus wel te maken met de tussenperiode waarin je waarschijnlijk geen energiecontract nodig hebt. Bij veel energieaanbieders is het mogelijk om het contract dan voor maximaal 3 of 6 maanden stop te zetten (of te bevriezen). Het kan zijn dat je wel een opzegboete moet betalen, maar dat deze weer verrekend wordt als je het contract binnen de maximale periode hervat. De richtlijnen hiervoor verschillen per energieleverancier, dus vraag dit zeker even na!

Internet, TV en vaste telefoon

De kans is groot dat je tijdelijk in een huurwoning of bij familie gaat wonen waar al internet aanwezig is. Natuurlijk wil je dan het liefste geen onnodige abonnementskosten betalen.

Helaas is het in de meeste gevallen niet mogelijk om een abonnement voor internet, tv en vaste telefoon tijdelijk stop te zetten. De twee meest voor de hand liggende opties zijn:

  • Je neemt het contract mee naar je nieuwe huis en betaalt de abonnementskosten door in de periode waarin je er geen gebruik van maakt. Dit is uiteraard niet ideaal, maar wellicht de voordeligste en gemakkelijkste optie, als het om een korte periode gaat.
  • Je beëindigt het contract op het moment dat je je oude huis verlaat. Als je minimale contractduur nog niet voorbij is, moet je in de regel de resterende contractduur opkopen. Er zijn enkele uitzonderingssituaties waarin afkopen niet hoeft: als je naar het buitenland verhuist bijvoorbeeld, of naar een gebied waar je huidige provider niet kan leveren. Als je (tijdelijk) opzegt, moet je de apparatuur die je in bruikleen hebt (modem, etc.) terugsturen naar de provider. In veel gevallen krijg je bij het afsluiten van een nieuw abonnement weer een welkomstbonus, dus het kan zijn dat je de opzegboete daarmee weer terugverdient. Meer informatie vind je in ons artikel over het opzeggen van je internetabonnement bij een verhuizing.

Alvast even kijken wat de opties voor een nieuw internetabonnement zijn?

Naar de internetvergelijker

We raden je in ieder geval aan om hierover toch navraag te doen bij je internetprovider. De regels voor het (tijdelijk) opzeggen verschillen per provider en soms zijn er uitzonderingen waardoor er in jouw specifieke situatie toch een oplossing mogelijk is.

Tip 5: Verzekeringen voor je tijdelijke woning en verhuizing

De kans is groot dat je voor je huidige woning een aantal verzekeringen hebt afgesloten, zoals een inboedelverzekering, opstalverzekering, brandverzekering of glasverzekering. Denk eraan om deze verzekeringen op tijd op te zeggen, ofwel over te zetten naar je tijdelijke adres.

Inboedelverzekering

Je spullen die tijdelijk de opslag in gaan, maar ook de spullen die mee gaan naar je tijdelijke adres kunnen hoogstwaarschijnlijk verzekerd blijven met je huidige inboedelverzekering. Veel verzekeringsmaatschappijen willen opgeslagen spullen verzekeren gedurende een maximale periode, of zelfs op twee adressen tegelijk. De voorwaarden hiervoor verschillen per verzekeraar, dus vraag dit ruim van tevoren na. Geef ook je tijdelijke adres en opslagadres ruim op tijd door aan de verzekeringsmaatschappij.

Opstalverzekering

Vertrek je uit een koophuis? Dan kun je je opstalverzekering opzeggen. De verzekeraar heeft hiervoor wel bewijs nodig van het feit dat je huis verkocht is, in de vorm van een overdrachtsakte. Als je na je tijdelijke verblijf weer in een koopwoning gaat wonen, heb je een nieuwe opstalverzekering nodig vanaf de dag van oplevering. Op onze site kun je alvast beginnen met het vergelijken van opstalverzekeringen.

Tip 6: Huisdieren bij een tijdelijke verhuizing

Heb je huisdieren? Dan zijn er een paar extra dingen waar je op moet letten. Natuurlijk wil je er zeker van zijn dat je beestjes mee mogen naar je tijdelijke adres, maar dit is niet altijd het geval. Begin dus ruim op tijd met het zoeken naar een tijdelijk huis waar huisdieren welkom zijn.

Verhuis je met een kat, denk dan na over in hoeverre je je kat wilt laten wennen in de tijdelijke woning. Blijf je maar enkele weken op het tijdelijke adres, dan doe je er goed aan om de kat binnen te houden. Pas in de definitieve woning laat je de kat dan (na een paar weken) naar buiten. Meer hierover lees je in ons artikel over verhuizen met een kat.

Heb jij nog andere tips voor het organiseren van een tijdelijke verhuizing? En welke dingen wil je nog meer graag weten over het verhuizen zonder nieuw adres? We horen het graag van je in een reactie op dit bericht!

Dit artikel verscheen voor het eerst op 20 november 2017 en is geüpdatet op 1 november 2022

door  Valine | 12-11-2021 |
Reactie (2)

Reactie

Reageer